Wednesday, September 1, 2010

hangat hati

Assalamualaikum wbt...
lama x jenguk blog... 27hb balik Pengkalan Hulu... ptg smlm baru balik Kuala Kangsar, encik suami hantar... awal pg td encik suami bertolak ke sekolahnya...  ptg esok balik sini plk... sgt kesian... sanggup berkorban demi anak isteri, hehehe...
Harini aku memulax tugas di sekolah... hangat sgt hati harini.... bak kata pepatah, kata2 ibarat pedang.... dah byk kali sgt hatiku terguris dgn kata2 seorang hamba Allah ni... entahla mungkin kah krn aku sensitif @ mmg kata2nya itu terlalu tajam... kata2nya yg selalu aku terguris dpt disimpulx di sini bhw: die xde anak cucu yg senasib dgn aku, die sendiri pun x pernah berpengalaman hidup mcm aku (die ni pangkat mak gn aku)... jd die x dpt selami apa yg aku rasai... ikut sedap mulut je nak kata apa... antara kata2nya dr dulu hingga  sekarang yg aku maksudx ialah (x kira aku nak senaraix juga yg aku ingat):
  • x dpt punya tukar, mmg guru j-QAf susah nak tukar
  • ala apa susah kalo sakit tepon je ambulans (masa aku sarat mengandung)
  •  tambah je anak, kalo nak tunggu tukar ntah sampai ke tua x beranak
tu cerita yg sebelum ni.... aku x ingat... yg pasti mmg terlalu banyak... utk yg aku hangat hati sgt harini plk... ceritanya begini... sejak awal Ramadhan budak2 tahap 2 buat tadarus kat kantin waktu rehat hingga pukul 11... aku mmg hari2 jenguk, bantu budak2 tu mana yg patut... cumanya kalo aku ade kelas sebelum & selepas rehat, aku jenguk kejap je, yela aku pun nak rehat... penat menjerit2 kat budak dlm kelas... tp kalo jadual aku free lepas rehat mmg aku akan tunggu tengok budak sampai habis tadarus... harini aku lewat sikit keluar kelas, masuk bilik guru... hamba Allah td pun cepat2 cakap kat aku suruh aku pi teman seseorang jaga budak tadarus... ramai dlm bilik guru masa tu... pdhal seseorg tu mmg x penah2 jenguk sebelum ni... kata2 hamba Allah td seolah2 aku yg x penah jenguk budak tadarus... fuh, sgt terbakar hatiku harini... pdhal bg aku tugas tu bkn terpikul pd ustaz & ustazah semata2, semua guru la sbb program sekolah... tambah2 cikgu yg sepatutnya mengajar tahap 2 waktu tu...  cukupla setakat ni... harap luahan dlm tulisan ni, tenangla hatiku... aku hamba yg lemah, perkara yg remeh temeh cenggini pun aku tewas dlm perasaanku... apapun aku mohon pd Allah beri aku kekuatan, kesabaran, keihklasan dlm tugasku...

No comments: