Monday, September 20, 2010

Tabahlah duhai jiwa yg lemah...

Hati yg sakit, kecewa, gundah hanya Tuhan yg tahu
mengapa yg lemah selalu ditindas?
biarkanlah mereka
mungkin mereka bahagia begitu
ya Allah cukuplah corak kehidupan yg ku tanggung ini
kenapa datang bertindan2 dugaan lain
moga ini adalah tahun yg TERAKHIR aku di sini, aku begini
aku x sanggup lg utk terus berada di sini
aku x mampu lagi ya Allah
hanya pada-Mu aku mengadu
kerana sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui
cukuplah pengalaman2 pahit yg aku lalui di sini
biarpun pahit, ia tetap PENGALAMAN yg x dpt dibeli
mungkin aku insan terpilih utk melalui semua ini
oh ampunkanlah dosa2ku Ya Allah.

Sunday, September 19, 2010

Aidilfitri 2010

Assalamualaikum wbt...
baru hari ini berkesempatan jenguk & update blog... agak lama bercuti di kampung...

Mungkin agak panjang entry kali ni, hehehe

SEBELUM RAYA

mula cuti sekolah pada 4hb 10... lepak2 kat kuartes dulu...  tahun ni raya pertama di kampung encik suami... hari Selasa 7hb 10 baru nak balik kampung.... so, sempat la beberapa hari ronda2 Kuala Kangsar, menyesakx lg suasana...

Hari Selasa, badan Haziq agak suam2... meragam je die, mau demam agaknya... ptg balik kg Ulu Cheh... mmg sah Haziq demam... air liurnya meleleh2... owh Haziq nak tumbuh gigi rupanya... 2 batang plk tu.. 2 hari 1 malam Haziq demam... nasib baik kat kampung bolehla jelum2 dgn air daun sirih, daun bunga raya... risau juga dibuatnya suhu mencecah 39.2... demam2 pun hari Rabu bawak juga pi jalan Taiping... ummi nak tukar rantai tangan punya pasal... dgn kool fever di kepala... sgt kesian org melihatnya, hehehe...




Hari Khamis Haziq dah sihat sepenuhnya, bawak lg pi Giant & Tesco..


HARI RAYA

Haziq dgn baju melayunya
Pagi2 bersiap, pergi surau bersama ahli keluarga encik suami yg lain... aku x solat pun, yela kalo solat siapa nak jaga si kecik yg lasak ni... so, aku layan je Haziq kat bangsal luar surau... selesai org solat, aku pun masuk...  Haziq dpt duit raya dr surau... mmg sejak dulu tradisi surau tu, kumpul duit dr jemaah & bg duit raya pd semua budak2 yg ada... budak2 sgt gembira... lepas makan2 kat surau, kitaorg beraya 3 buah rumah sekitar surau... tiba rumah yg ke -3 Haziq buat perangai, dah penat & ngantuk la tu... melalak2.. nasib baik aku sempat makan laksa... hahaha... lepas tu xleh jalan lg dah, menonong2 aku jalan kaki dokong Haziq nak cepat sampai rumah... sgt penat, encik suami entah ke mana beraya bersama geng lelaki... dah sampai rumah, sakitnya tangan & pinggang... mmg sah Haziq nak tido, guling2 atas karpet terus terlena...

ptgnya plk, lepas lelaki2 balik solat Jumaat, kami sekeluarga beraya plk rumah saudara mara...



sempat beraya beberapa buah rumah, balik kemas2 barang utk bertolak ke Pengkalan hulu plk... pukul 7 bertolak.... lebih kurang pukul 10mlm sampai kampungku....
esoknya beraya di kampung Kuak Tengah...

Duit raya?? alhamdulillah rezeki Haziq... mmg best beraya dgn anak... selain kat kampung, kami beraya juga rumah kawan2 suami di Baling.

hari Selasa aku, encik suami & adik2ku cirit birit... aku yg paling teruk... Hari Rabu dah mula sekolah... Hari rabu pi klinik... cuti lg aku, demam plk... hari Khamis baru balik KK...

Monday, September 6, 2010

Muhammad Haziq 10 Bulan

Assalamualaikum wbt..
Harini anakanda Muhammad Haziq genap 10 bulan... Alhamdulillah Haziq membesar dgn sihat wal'afiat...
Muhammad Haziq 10 bulan
Haziq bersama kereta mainan

Haziq dah pandai berjalan meniti kat sofa, kerusi... kalo kita dirix dia & lepasx dia, cuba setapak dua berjalan... berdiri kejap dah pandai cuba imbang badan. Kalo berdiri kat kerusi @ sofa, dah xberani terus lepas tangah mcm dulu. Agaknya dah serik sbb dah pernah jatuh. Bila dapat bantal busuk, terus baring je atas bantal, x kira la atas lantai pun... sgt kesian melihat aksi ini, hehehe. Haziq dah suke pakai kopiah... kalo sblm2 ni, letak je kopiah atas kepala, laju je tangan dia tarik buang kopiah tu... skrg tido berkopiah pun x kisah, hehehe... Apa lg ek... ha Haziq dah pandai sepah2x barang, koyak buku, majalah... kalo ummi lipat baju dia pun nak tolong, bkn tolong lipat, tolong sepahx balik...
Harini abi & ummi bawak Haziq ke TF sungai Siput... dah boleh bg Haziq duduk atas troli... kira ok la tu dia mau duduk, bila nak angkat xnak bangun plk, pegang kuat kat troli tu... suke la tu... ni rakaman masa kat TF td:
video

Sunday, September 5, 2010

e-Gtukar

Assalamualaikum wbt...
1-30 september permohonan pertukaran guru secara online dibuka... aku amik kesempatan utk isi lg... (kalo x isi onfirm x dapat, kalo isi masih ada harapan)... aku x putus asa. Kali ke 5 aku mintak tukar... ada juga dugaan utk isi kali ni:

1 september:

PERHATIAN :
DUKACITA DIMAKLUMKAN BAHAWA PERMOHONAN MELALUI SISTEM EGTUKAR BELUM DIBUKA KERANA KERJA-KERJA PERPINDAHAN SERVER YANG SEDANG DILAKUKAN. SISTEM AKAN DIBUKA SEMULA APABILA SEMUA KERJA-KERJA TEKNIKAL SELESAI DILAKSANAKAN. SEBARANG KESULITAN AMAT DIKESALI. SEKIAN HARAP MAKLUM.

2 September:

Maklumat Anda Tidak Lengkap. Sila Hubungi JPN NEGERI untuk kemaskini maklumat .
TARIKH KHIDMAT SEKOLAH SEMASA

PK 1 yg x masukx tarikh khidmat aku tu... Alhamdulillah die dah selesaix masalah tu... semalam aku cuba buka, dh boleh masuk borang... alhamdulillah dah selamat isi & hantar... kalo ade perubahan aku edit kemudian la... selagi GB x buat pengesahan selagi tu aku boleh edit borang aku... aku takut utk terlalu mengharap... yg pasti mmg aku nak tukar... harapan aku permohonan aku kali ni berjaya... keputusan dijangka keluar pd 15 November 2010... Ya Allah sesunggunnya Engkau tahu apa yg aku lalui, Engkau perkenanxlah harapan ku ni... aaamin.

Wednesday, September 1, 2010

hangat hati

Assalamualaikum wbt...
lama x jenguk blog... 27hb balik Pengkalan Hulu... ptg smlm baru balik Kuala Kangsar, encik suami hantar... awal pg td encik suami bertolak ke sekolahnya...  ptg esok balik sini plk... sgt kesian... sanggup berkorban demi anak isteri, hehehe...
Harini aku memulax tugas di sekolah... hangat sgt hati harini.... bak kata pepatah, kata2 ibarat pedang.... dah byk kali sgt hatiku terguris dgn kata2 seorang hamba Allah ni... entahla mungkin kah krn aku sensitif @ mmg kata2nya itu terlalu tajam... kata2nya yg selalu aku terguris dpt disimpulx di sini bhw: die xde anak cucu yg senasib dgn aku, die sendiri pun x pernah berpengalaman hidup mcm aku (die ni pangkat mak gn aku)... jd die x dpt selami apa yg aku rasai... ikut sedap mulut je nak kata apa... antara kata2nya dr dulu hingga  sekarang yg aku maksudx ialah (x kira aku nak senaraix juga yg aku ingat):
  • x dpt punya tukar, mmg guru j-QAf susah nak tukar
  • ala apa susah kalo sakit tepon je ambulans (masa aku sarat mengandung)
  •  tambah je anak, kalo nak tunggu tukar ntah sampai ke tua x beranak
tu cerita yg sebelum ni.... aku x ingat... yg pasti mmg terlalu banyak... utk yg aku hangat hati sgt harini plk... ceritanya begini... sejak awal Ramadhan budak2 tahap 2 buat tadarus kat kantin waktu rehat hingga pukul 11... aku mmg hari2 jenguk, bantu budak2 tu mana yg patut... cumanya kalo aku ade kelas sebelum & selepas rehat, aku jenguk kejap je, yela aku pun nak rehat... penat menjerit2 kat budak dlm kelas... tp kalo jadual aku free lepas rehat mmg aku akan tunggu tengok budak sampai habis tadarus... harini aku lewat sikit keluar kelas, masuk bilik guru... hamba Allah td pun cepat2 cakap kat aku suruh aku pi teman seseorang jaga budak tadarus... ramai dlm bilik guru masa tu... pdhal seseorg tu mmg x penah2 jenguk sebelum ni... kata2 hamba Allah td seolah2 aku yg x penah jenguk budak tadarus... fuh, sgt terbakar hatiku harini... pdhal bg aku tugas tu bkn terpikul pd ustaz & ustazah semata2, semua guru la sbb program sekolah... tambah2 cikgu yg sepatutnya mengajar tahap 2 waktu tu...  cukupla setakat ni... harap luahan dlm tulisan ni, tenangla hatiku... aku hamba yg lemah, perkara yg remeh temeh cenggini pun aku tewas dlm perasaanku... apapun aku mohon pd Allah beri aku kekuatan, kesabaran, keihklasan dlm tugasku...